Skip to main content

Prologi

Joni Bäckman




Heti alkuun iso kiitos Kominik Oy:lle ja Takasen perheelle. Ilman taustajoukkoja ei ois mitään tapahtunut.

Koko projekti lähti liikkeelle huhtikuun 2017 alussa.

Suunnittelin oman katupyöräni, Suzuki Hayabusan (vm. 2006) turbottamista koska kaipaan lajilta jotain vähän lisää.

Kujalan Samin kanssa juttelin asiasta ni siinä ohessa tuli puheeksi kilvettömät ratapyörät. Selailin omaksi huvikseni ratapyöriä, kun silmiin osui siistin näköinen menopeli jonka hinta vaikutti varsin kohtuulliselta.

Siinä sitten mietintämyssy hyrskytti täysillä pari tuntia, ja heitin sitten hypoteettisen kysymyksen Takasen Jonille yhteisen ratapyörän ostamisesta. Hypoteettiseen tilanteeseen Joni vastasi myöntävästi. Seuraavaan, vakavasti esitetyn kysymyksen kohdalla tulivat kuitenkin taloudelliset realiteetit vastaan. Ajatus kaatui tässä vaiheessa tähän.

Pari päivää myöhemmin, huhtikuun 17. päivä otettiin asia uudelleen puheeksi. Takaselle sikisi ajatus oman katupyöränsä myymisestä, jolloin talous riittäisi ratapyörän puoliksi ostamiseen. Tästä sitten alettiin tekemään ns. bisnesdiiliä: Miten kaikki hoidetaan, missä pyörää pidetään, miten maksut puolitetaan jne... kaikki alkoi olemaan valmista pyörän ostamista varten.

Sitten tuli yllätysuutinen, joka aiheutti Takaselle varotoimenpiteenä vetäytymisen yhteisomistuksesta.

Tästä sitten mietin hartaasti pari päivää taloustilannetta, ja kaikkea muuta mikä suoraan liittyi asiaan. Kun kaikki tuntui osuvan tarpeeksi riskimarginaalien sisäpuolelle, päätin antaa itselleni vihreää valoa. Ostan pyörän kokonaan itselleni, ja otan astetta runsaamman rahoituksen.

13. toukokuuta, eli about tasan kuukausi asian esilletulon jälkeen, oli sitten pyörän ostoreissun aika.

Edellisenä päivänä sain tietää senkin, että pyörä - jonka luulin olevan vain ns. radalle riisuttu katupyörä - sattuikin olemaan Superbike A-luokan kärkipeli. Omistajan veli, joka sattui olemaan SuperStock-luokan kuljettaja, tuli esittelemään laitetta paikan päälle. Kaveri antoi pyörän ja perusteellisen briiffauksen päälle vielä tukun varaosia, parit renkaat, huoltopukin yms kivaa.

Kaiken kaikkiaan erittäin mukavat kaupat.



Ainoa “puute” pyörässä oli se, että uutta quick shifteriä ei oltu asennettu pyörän ECU:lle, joten se piti käyttää pajalla. Tästä tulikin odotettua paljon hankalampi kilpajuoksu. Alastaron testipäivä oli varattuna 3. kesäkuuta, eli aikaa oli 3 viikkoa saada pyörä kuntoon.

Suurimpana ongelmana oli se, että pyörään on asennettu HRC-sähkökitti, joka vaatii n. 500 euron säätöpiuhan asentamista varten. Pitkällisen soittelun jälkeen löytyi yksi kaveri Suomesta jolla paitsi oli ko. piuha, niin suostui myös lainaamaan piuhaa asentamista varten. Iso kiitos tästä Jarmolle!

Noh, tästä pyörä pakettiauton kyydissä Tampereelle BikeDoctorille säädettäväksi…mutta sitten tuli uusi ongelma: kenelläkään ei ollut kytkentäkaavioita, joista olisi nähnyt miten shifteri kytketään. Tästä sitten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä Alastarolle ilman quick shifteriä, joka onneksi ei estä ajamista.

Eli päätöksenä alkupuheelle: Alastarolle lähtiessä kokemusta pyörästä oli noin 20 metriä piha-ajelua, ei minkäänlaista kokemusta kisapyörällä ajamisesta, ei mitään kokemusta lämmitetyistä renkaista kaksipyöräisellä… Rata oli ainoa asia, joka oli tuttu entuudestaan.

Viimeisen viikon aikana vielä lähti Stormilta tilaukseen Capitin renkaanlämmittimet, uusi mittaristo, ketjutyökalu, kypärä, hanskat yms.

Comments

Popular posts from this blog

4.6.2017 - Pyörän ehostus

Joni Bäckman Alastaron reissu takana, ja sitten kello 11 pyörä pajalle ja aloitetaan nakuilu. Kyllä! Pyörästä riisutaan kaikki katteet, ja korjataan pienet epäkohdat, mitä ei ehditty Alastarolle tehdä tiukan aikataulun takia. Pientä tehtävää on muuten yllättävä paljon. Ollaan valmiiksi ostettu 1 purkki täytemaalia, pintamaalia, kittiä ja pullo asetonia. Tarkoitus olisi irroittaa kuumailmapuhaltimella kaikki vanhat teippaukset pyörästä ja katteista, pyyhkiä asetonilla liimajäljet pois ja hioa katteesta maalipinta "rikki, jolloin uusi maali tarttuu paremmin. Asetonilla kate puhtaaksi pölystä, ja tilkitään kitillä vanhat kolhut ja hiusmurtumat katteista. Kun kitti kuivuu, niin hiotaan muoto oikeaksi, jonka jälkeen täytemaalikerros alle. Lopuksi pintamaalia muutama kerros, jotta saadaan siisti, vitivalkoinen pinta. Siinä kun sitten ruvettiin hiomaan katteita ja varakatteita, niin huomattiin heti alkuun että parissa katteessa löytyy vähän reilumpia murtumia edellisen

3.6.2017 Alastaro. Ensipuraisu.

Joni Bäckman Aamulla herätys klo 07. Puolikas pullo treenilaturia naamariin, ja syömättä matkaan. :) Ajamista oli pikkasen vajaa tunti Alastaron moottoriradalle. Pyörä ja varusteet oli lastattu pakuun jo päivää ennen. Driver’s briefing oli klo 09:30, joten sitä ennen tuli ehdottomasti päästä perille. Paikalle tultiin klo 09:15, joten väliin jäi juuri sopivasti aikaa kiertää varikko kerran. Tutkailtiin hetki muiden vehkeitä, ja siitä sitten tuomaritornin alle ilmoittautumaan ja kuljettajapalaveriin. Ratasäännöt olivat jo entuudestaan tuttuja kymmenen vuoden takaa kun viimeksi Orgin (moottoripyörä.org) ratapäivillä tuli käytyä. Ainoana uutuutena oli se että keskinopeassa ryhmässä ohittamiskieltoa ei ole, eli joka paikassa rataa saa ohittaa. Päivän ensimmäinen ryhmä, nopea ryhmä, lähtee radalle tasan 10:00. Ilma on viileä (+10°C) mutta aurinkoinen, radalla hieman siitepölyä, joten kaikki lähtivät suhteellisen varovaisesti liikenteeseen. Radalla kiertää 2 pyörää nopeassa ryhm